Een goede werkplek zorgt voor meer omzet

Door KIREMA op 30 november 2022.

Alles-in-één-IT voor een vast bedrag per maand

Proactief beheer voor Microsoft365 & Azure

Locatieonafhankelijke telefonie & internet

Moderne beveiliging en cyber security

Desktops, laptops, tablets, smartphones & printers

Kantoornetwerken, WiFi en VPN-tunnels

microsoft partner ict waarborg iso certificaat

Als medewerkers goed kunnen werken zijn ze gelukkiger. En als medewerkers gelukkig zijn is dit ook goed voor een bedrijf. Het leidt tot meer omzet en een groter groeipotentieel. Een goede werkplek is daarbij essentieel. In deze blog vertelt Rainier Kwakkenbos hoe je ervoor zorgt dat je de werkplek van je mensen zo inricht dat ze er gelukkig en productief van worden.

De cijfers

Uit onderzoek blijkt dat een fijne werkplek zorgt voor meer betrokken medewerkers. Daar is nog wel wat werk aan de winkel voor veel organisaties, want maar 13 procent van de kenniswerkers is erg tevreden met de werkplek en 11 procent van de kenniswerkers is zelfs erg ontevreden over het kantoor. Die ontevreden groep is dan ook amper betrokken. Zonde, want uit een ander onderzoek blijkt dat een hoge medewerkersbetrokkenheid positieve effecten heeft op motivatie, gezondheid, ziekteverzuim en productiviteit. Dat is niet alleen fijn voor de medewerkers, het zorgt er ook voor dat er maar liefst 18 procent meer omzet per medewerker gerealiseerd wordt en 12 procent meer winst. En last but not least: bij een goede medewerkersbetrokkenheid is er 51 procent meer groeipotentieel. Tot zover de cijfers, maar hoe zorg je er nu voor dat je de werkplek van je mensen zo inricht dat ze er gelukkig en productief van worden? Een paar tips.

1. De juiste persoon op de juiste plek

Motivatie is niet hetzelfde als betrokkenheid, volgens William Rothwell, hoogleraar personeelseducatie en -ontwikkeling aan de Pennsylvania State University. Motivatie zit in de genen van mensen, terwijl betrokkenheid een passie is voor wat ze doen. Betrokkenheid vraagt dus om een match tussen de passies van de persoon en de dagelijkse werkzaamheden. Om te achterhalen of die match er is, moet je het gesprek met je medewerkers aangaan, één op één. Zo kun je uitvinden of de juiste persoon wel op de juiste plek zit. Bovendien biedt elke interactie met je medewerkers een kans om een relatie op te bouwen en ze te coachen. Zo kun je hun prestaties verbeteren.

2. Automatiseer saaie taken weg

Een robot die ons werk overneemt, dat zien maar weinig mensen zitten, maar ze mogen ons best een handje helpen. Met Microsoft Power Automate kan vrijwel iedereen met beperkte IT-kennis heel eenvoudig werkstromen automatiseren. Zo kun je bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd je bestanden archiveren, je kunt declaraties automatisch controleren of je kunt instellen dat het salesteam een mail ontvangt zodra iemand een digitaal formulier invult. Om maar eens iets te noemen…

3. Verbeter communicatie en samenwerking met een slim samenwerkingsplatform

Een cloudgebaseerd samenwerkingsplatform zoals Microsoft Teams zorgt ervoor dat je medewerkers eenvoudig met elkaar kunnen communiceren, ongeacht waar ze werken. Ook kunnen ze makkelijk en efficiënt samenwerken aan documenten. Door met Planner in Microsoft Teams te werken, hebben alle medewerkers hun taken netjes op één plek, heel overzichtelijk. Dat verhoogt de productiviteit van je medewerkers.

4. Investeer in je hardware

We vragen steeds meer van onze hardware. Hou daarom in de gaten of je IT-omgeving nog wel lekker presteert. Trage computers, updates die niet gedraaid kunnen worden en foutmeldingen die zich opstapelen, dat zorgt voor frustraties. In een eerdere blog vertelde ik al hoe je weet wanneer het tijd is om in je hardware te investeren.

Hoe staat het met jouw IT-omgeving?

Hoe veilig en toekomstbestendig is jouw IT-omgeving? Nodig ons eens uit voor een gesprek. Wij zien dagelijks verschillende IT-omgevingen, we weten inmiddels wat werkt en nemen met liefde jouw IT-omgeving eens onder de loep. Wil je eens verder praten over de mogelijkheden? Neem contact met ons op via info@kirema.nl of bel 0348 – 20 00 03.