Een bouwbedrijf werd achterover geblazen door de ICT-omgeving die wij voor hen hadden geïnstalleerd. Wat was het snel, dat waren ze niet gewend, kregen wij als terugkoppeling.

Dit is niet uniek! We merken vaker dat bedrijven tientallen jaren werken met haperende ICT-voorzieningen omdat ze niet beter kennen.

Voorkom dat haperende ICT een gewoonte wordt

Wij mensen zijn nogal gewoontedieren. We leren op een bepaalde manier ons werk te doen en we zijn zo druk, dat we vaak de tijd niet nemen om onszelf af te vragen of het anders kan.

Daarnaast zijn we ook enorm creatief als het gaat om het oplossen van problemen. Als het inloggen in het systeem vijf minuten duurt, dan halen we in de tussentijd lekker een bakje koffie.

Wanneer er geen kleurenprintjes uit de printer op onze afdeling komen, lopen we even naar een printer op een andere verdieping. Kunnen we direct nog even bijkletsen met een collega. Zo gaat het wekenlang, totdat iemand oppert dat het wellicht een idee is om een nieuwe kleurtoner te bestellen.

Het lijkt alsof we efficiënt werken, maar eigenlijk verspillen we kostbare werktijd doordat we niet goed kijken naar het precieze probleem. Het uitzoeken hiervan zien we al snel als gedoe, want het liefst gaan we gewoon door met waar we mee bezig waren. Terwijl je juist tijd bespaart door goed te kijken naar oorzaak van het probleem.

De rol van de werkgever

Als werkgever doe je er goed aan periodiek te kijken hoe een gemiddelde werkdag van medewerkers op de verschillende afdelingen eruit ziet. Zo ontdek je spoedig waar de knelpunten op IT-gebied zich bevinden én zo voorkom je dat kostbare werktijd wordt verspild.

9 signalen van haperende IT

We helpen je graag een handje. Daarom hebben wij negen signalen op een rij gezet, waaruit blijkt dat jouw ICT hapert.

  1. Jouw software reageert traag: je kunt een bakje koffie halen terwijl je computer opstart.
  2. Het internet is traag: je kunt gerust een paar minuten uit het raam staren bij het up- of downloaden van een bestand.
  3. De bedrijfsapplicaties zijn niet overal beschikbaar: je had graag thuis willen werken, maar dan heb je geen toegang tot al de benodigde gegevens. Jouw collega die thuiswerkt, belt met de vraag of je even een document kunt doormailen omdat hij/zij er niet bij kan.
  4. Jouw ICT is te duur of te goedkoop: je vraagt je af of de prijs-kwaliteit verhouding wel in balans zijn.
  5. Je ziet door de IT-leveranciers het bos niet meer: je betaalt voor ICT (telefonie, internet, applicaties, apparatuur en software) aan verschillende dienstverleners, maar eigenlijk weet je niet wie ze zijn en wat ze precies doen. Hierdoor weet je niet wie je moet bellen wanneer er zich een probleem voordoet op ICT-gebied.
  6. Jouw ICT-leveranciers wijzen met de vinger naar elkaar: je maakt gebruik van de diensten van verschillende ICT-leveranciers, maar een bestaand probleem wordt niet opgelost.
  7. Je krijgt een melding: je maakt gebruik van verouderde IT en krijgt een melding dat het tijd is voor een update.
  8. Nog zo’n melding: onderneem direct actie als je een melding krijgt dat er sprake is van beveiligingsrisico.
  9. Zuchtende werknemers: werknemers geven signalen dat de IT-tools niet aansluiten bij hoe het bedrijf werkt. Hierdoor kunnen ze hun werk niet goed doen.

Herken jij een of meerdere van de signalen? Laten we dan in gesprek gaan.

In onze Technische Deepdive kijken wij onder de motorkap van jouw bedrijf: Wat is er op dit moment allemaal aanwezig op ICT-gebied? In hoeverre komt de huidige ICT-omgeving overeen met de gewenste? Zijn de kosten en de kwaliteit van ICT in balans?

Neem contact met ons op via: info@kirema.nl of 0348 – 20 00 03

Ontvang altijd de laatste updates