Een slim bedrijf is op de toekomst voorbereid

Door KIREMA op 2 februari 2021.

Alles-in-één-IT voor een vast bedrag per maand

Proactief beheer voor Microsoft365 & Azure

Locatieonafhankelijke telefonie & internet

Moderne beveiliging en cyber security

Desktops, laptops, tablets, smartphones & printers

Kantoornetwerken, WiFi en VPN-tunnels

microsoft partner ict waarborg iso certificaat

Loop je in gedachten vooruit? Visualiseer jij verschillende toekomstscenario’s? En vraag je je af of jouw bedrijf adequaat en snel kan reageren op ieder mogelijk scenario – van een crisis tot en met een extreem hoge vraag naar jouw product of dienstverlening? De coronacrisis heeft aangetoond dat het ondenkbare werkelijkheid kan worden, dat alles in een keer kan veranderen en dat bepaalde gebeurtenissen niet makkelijk onder controle te krijgen zijn.

Als organisatie kun je je nooit op alle mogelijke toekomstscenario’s voorbereiden, maar met behulp van IT kun je wel handig inspelen op de ontwikkelingen. We werken nu massaal thuis vanwege de coronapandemie. Dat is mogelijk door IT-applicaties als Microsoft Office 365, Teams en Cloud omgevingen. Goed gebruik maken van technologie is dus noodzakelijk geworden. In veel bedrijven zal de rol van IT in de komende decennia daarom alleen maar toenemen.

Toekomstbestendig zijn vraagt om verbeeldingskracht

Zo riep ik vijf jaar geleden dat we in de nabije toekomst werkomgevingen met onze telefoon zullen beheren. Je legt je telefoon naast een scherm en vervolgens opent jouw volledige werkomgeving zich. Overal ziet jouw werkomgeving er hetzelfde uit, ongeacht waar je bent. Je werkt volledig in de Cloud en wanneer je uitlogt wordt alle data automatisch en veilig in de Cloud opgeslagen in plaats van op een apparaat. Op het moment dat jij jouw telefoon niet bij de hand hebt, log je via het scherm in.

Ik zie dat de ontwikkelingen op IT-gebied stap voor stap steeds meer richting het beeld gaan dat ik zojuist heb geschetst. Dat betekent dat we binnen afzienbare tijd, behalve onze telefoon, geen hardware meer bij ons dragen en je op veel plekken schermen zal zien. In de afgelopen jaren heb ik de processen bij KIREMA met dit toekomstbeeld in mijn achterhoofd ingericht, zodat onze klanten, wanneer het zover is, zonder problemen kunnen aansluiten en kunnen profiteren van deze revolutionaire manier van werken.

Toekomstbestendig zijn vraagt om verbeeldingskracht; er wordt van je gevraagd om voorspellingen te doen over een alternatieve toekomst en hierbij je ratio en inlevingsvermogen te gebruiken. Je neemt onder de loep wat je nu doet, wat je hebt gedaan en wat je in de toekomst voor je klanten zou kunnen betekenen (in goede en slechte tijden). En bij dat laatste navigeer je door het onbekende.

De huidige coronacrisis is iets wat we niet hadden zien aankomen. Echter, als ondernemer of directeur kun je de coronacrisis ook zien als een kans om te navigeren door het onbekende en je bedrijf opnieuw voor te bereiden op een nieuwe toekomst.

Het zijn bizarre tijden. Ik ben benieuwd hoe het met jouw bedrijf gaat. Ben je benieuwd welke rol IT kan spelen bij het (nog beter) bedienen van jouw klanten, nu en in de toekomst? We kunnen hierover in gesprek gaan onder het genot van een goede kop koffie (voor mij een glas water). Neem contact met op voor het maken van een afspraak.