Begin juli werd de thuiswerkwet aangenomen. Deze wet, officieel bekend als ‘Wet werken waar je wilt’, maakt het eenvoudiger voor medewerkers om deeltijd op afstand te werken. Dat heeft niet alleen gevolgen voor je HR-beleid, maar ook voor je IT-omgeving. Waar moet je aan denken en wat doe je beter niet?

Veiligheidsmaatregelen onder de loep

De ‘Wet werken waar je wilt’ zorgt ervoor de medewerkers makkelijker één of meerdere dagen op afstand kunnen werken. Uiteraard was hybride werken al langer bespreekbaar bij de meeste werkgevers, maar sinds de thuiswerkwet moet je wel van heel goede huize komen, wil je het kunnen afkeuren. Dat betekent wel dat je je veiligheidsmaatregelen en – beleid nog een keer goed onder de loep moet nemen. Mogen medewerkers ook op hun eigen privéapparaat werken en sta je ze toe e-mail op hun telefoon te ontvangen?

BYOD – beter niet

Tijdens de coronacrisis werd BYOD opnieuw een trend, omdat werknemers aangaven dat ze productiever zijn wanneer ze hun favoriete hardware gebruiken. Uit onderzoek door Jamf bleek dat maar liefst 87 procent van de medewerkers er groot belang aan hechten om hun eigen apparatuur te kiezen. Reden genoeg om dat serieus te onderzoeken, dat vonden wij ook. Wat blijkt, BYOD kan de beveiliging van je IT-omgeving flink in gevaar brengen. Om te beginnen is het een stuk lastiger om een goed securitybeleid een sterk en veilig wachtwoordbeleid los te laten op privéapparaten. Bovendien heb je geen idee hoe veilig de wifi-verbinding is die je medewerkers gebruiken. Dan hebben we het niet alleen over hun wifi-verbinding thuis, maar voor je het weten verbinden ze ook even snel met het bedrijfsnetwerk als ze op vakantie zijn of zitten te wachten op hun bestelling bij de grote gouden M. Met alle gevolgen van dien. Wordt een telefoon of laptop gestolen? Zie het dan maar eens van afstand te vergrendelen of te resetten. En nog een praktisch probleempje, als je medewerkers hun persoonlijke apparaten gebruiken, kun je nooit afdwingen dat iedereen dezelfde applicaties gebruikt. Hoewel in theorie bestanden uit Google Workspace uitwisselbaar zouden zijn met Microsoft 365, blijkt dat in de praktijk nogal eens tegen te vallen. Wij geloven dat je het beheer van je hardware in eigen hand moet houden, zodat alle apparaten aan jouw goed doordachte securitybeleid voldoen. Investeer dan wel in een beetje prettige apparatuur, dat is goed voor de medewerkerstevredenheid.

Op afstand samenwerken – doe het veilig

Hybride werken betekent ook dat we steeds meer online samenwerken. In de cloud dus. Hoe doe je dat veilig? Bij de meeste systemen, zoals bijvoorbeeld Microsoft 365, staat alles standaard aan: iedereen die zich binnen je bedrijfsnetwerk bevindt mag overal bij. Wij geloven dat je het om moet draaien. Wij zetten alles uit en gaan dan stap voor stap bepalen wat we weer aanzetten en voor wie. Zo migreerden we onlangs een klant naar Microsoft 365. Een van de medewerkers wilde graag zijn zakelijke e-mail kunnen ontvangen op zijn telefoon. Dat moeten we dan handmatig instellen. Kleine moeite, maar het maakt wel dat jij nadenkt over of je dat überhaupt wel wil. Het brengt het veiligheidsniveau van je IT-omgeving een serieuze sprong verder en dat slaapt een stuk lekkerder. Althans, dat vinden wij wel…

Hoe staat het met jouw IT-omgeving?

Hoe veilig is jouw IT-omgeving? Nodig ons eens uit voor een gesprek. Wij zien dagelijks verschillende IT-omgevingen, we weten inmiddels wat werkt en nemen met liefde jouw IT-omgeving eens onder de loep. Wil je eens verder praten over de mogelijkheden? Neem contact met ons op via info@kirema.nl of bel 0348 – 20 00 03.

Ontvang altijd de laatste updates