Een efficiënte hybride werkplek? Hier moet je op letten

Door KIREMA op 19 oktober 2022.

Alles-in-één-IT voor een vast bedrag per maand

Proactief beheer voor Microsoft365 & Azure

Locatieonafhankelijke telefonie & internet

Moderne beveiliging en cyber security

Desktops, laptops, tablets, smartphones & printers

Kantoornetwerken, WiFi en VPN-tunnels

microsoft partner ict waarborg iso certificaat

Hybride werken is niet nieuw, maar wel populairder dan ooit. Uit onderzoek blijkt dat het aantal thuiswerkuren verdubbeld is na de coronajaren. Het is natuurlijk ook heel praktisch om overal te kunnen werken. Schuif je ’s ochtends aan in de file of werk je eerst een paar uur thuis? En als je eenmaal in de file staat, blijf je daar dan nog een uur staan of haal je een goede kop koffie ergens langs de weg en sla je daar je laptop open? In deze blog vertelt Sander van Eck waar je op moet letten om een efficiënte hybride werkplek te garanderen.

1. Hou het beheer van hardware in eigen hand

Bijna negentig procent van de medewerkers werkt graag op eigen apparatuur. Toch is het niet aan te raden om BYOD (Brind Your Own Device) toe te staan. Het kan de beveiliging van je IT-omgeving flink in gevaar brengen. Je hebt geen enkele invloed op de veiligheid van de thuiscomputers van je medewerkers. Misschien staat er wel Windows 7 op. Die versie van Windows is zo lek als een mandje en dat maakt het voor een hacker wel heel makkelijk om via die computer jouw bedrijfsnetwerk binnen te komen. En wat als een van de kinderen van je medewerkers ook op de computers. Voor je het weet zijn je bedrijfsdata verdwenen. Door het beheer van je hardware in eigen hand te houden, kun je er een doordacht securitybeleid en sterk en veilig wachtwoordbeleid op loslaten.

2. Stel een beleid op voor mail op privételefoons

Veel medewerkers vinden het prettig om hun zakelijke mail te kunnen ontvangen op hun privételefoon. Snappen we. Maar denk daar als werkgever wel goed over na. Zorg om te beginnen dat e-mail alleen geïnstalleerd kan worden op telefoons waar een wachtwoord op zit. Maar je wil ook kunnen ingrijpen als een telefoon kwijtraakt of gestolen wordt. Laat je medewerker daarom toestemming geven om de telefoon te wissen mocht dit nodig zijn.

3. Zorg voor een goede, ergonomisch verantwoorde thuiswerkplek

Thuiswerkers zitten ongeveer zeven uur per dag. Als dat met de laptop aan de keukentafel is, is dat vragen om problemen. Daar moet je als werkgever goed op letten. Je hebt er niets aan als je medewerkers klachten ontwikkelen als rugpijn, RSI, gespannen spieren in de nek en hoofdpijn. Het is helemaal niet erg om eens een keer met je laptop op schoot op de bank te werken, maar dat moet niet systematisch zijn. Zorg dat je medewerkers de beschikking hebben over een ergonomische muis, goede verlichting, een beeldscherm, een speciaal toetsenbord en een goede headset. En lekkere koffie natuurlijk…

Meer weten?

Met onze MAXIMIZE IT®-werkplek heb je altijd en overal de beschikking over een supersnelle, stabiele en veilige werkplek, zonder opstartkosten en dikke investeringen. Tevreden medewerkers, business en IT voor een vast all-inclusive bedrag per maand. Wil je eens verder praten over de mogelijkheden? Neem contact met ons op via info@kirema.nl of bel 0348 – 20 00 03.