We hebben een uitdagende tijd achter de rug. Net als vele andere bedrijven moesten we bij KIREMA ook hals over de kop thuiswerken toen de lockdown begon. Als management liepen we er tegenaan dat we van de één op de andere dag geen ‘zicht’ hadden op wat er gebeurde: via een scherm konden we niet goed zien of het allemaal wel goed ging met de thuiswerkende collega’s.

Daarom organiseerden we gedurende de lockdown elke werkdag om 10.00 en 15.00 uur een online koffiemomentje van een kwartier via Teams. Daarin bespraken we zaken die voor het gehele team belangrijk waren. Iedereen kreeg de kans om zijn zegje te doen en als het iets langer dan een kwartiertje duurde was het ook geen probleem. Deze dagelijkse online koffiemomentjes bleken voor ons allen waardevol omdat we – ondanks de afstand – met elkaar in verbinding bleven en tegelijkertijd ieder teamlid op de hoogte was van wat er speelde en wat prioriteit had.

Daarnaast gebruikten we Teams om online notities te maken die voor ieder teamlid zichtbaar zijn. Ook dit had een positief effect op ons samenwerken, want gedurende de werkdag bleef een ieder op de hoogte van eventuele veranderingen. We blikken nu dan ook terug op een drukke periode waarin we hebben geleerd hoe we als team nog effectiever kunnen zijn en meer tijdbesparend met elkaar kunnen communiceren. Bedankt lockdown!

Als IT-bedrijf zagen wij het thuiswerken als een interessante test. We wisten dat we de technologie hiervoor in huis hadden, maar nu konden we die in zijn geheel als klant van onszelf uittesten. Tot onze grote tevredenheid konden wij direct schakelen, zonder al te veel aanpassingen te hoeven doen aan onze dienstverlening. Voor ons was het een bevestiging dat onze systemen prima functioneren en dat onze klanten zonder problemen op grote schaal locatie ongebonden konden werken.

Het nieuwe normaal in organisaties

Voor de lockdown geloofden wij dat thuiswerken de nieuwe norm zou gaan worden. Doordat we nu zelf hebben ervaren hoe het is, is ons geloof alleen maar versterkt. Een belangrijke voorwaarde voor succesvol thuiswerken is wel dat het team met elkaar in contact blijft, elkaar goed op de hoogte houdt en hiervoor gebruikt maakt van goede en betrouwbare tools zoals Microsoft Teams. Daarnaast dienen klanten jou op de vaste kantoorlijn te kunnen bellen terwijl jij thuis opneemt.

Inmiddels hebben wij op kantoor een maximale bezetting van 50% en werken onze medewerkers parttime vanuit huis. Het nieuwe normaal voor KIREMA is dat medewerkers gedeeltelijk of volledig kunnen thuiswerken, naar gelang hun behoeften.

Wat wij aan de hand van onze ervaringen met thuiswerken willen meegeven is om na de zomervakantie in kaart te brengen hoe jouw mensen het thuiswerken hebben ervaren. Of ze thuis of op kantoor productiever zijn en op welke plek ze zich het beste kunnen concentreren. Zo kun je goed beoordelen of gedeeltelijk of volledig thuiswerken voor de mensen in jouw organisatie een slimme vervolgstap is.

Wil je persoonlijk tips en tricks ontvangen over jullie met behulp van nieuwe technologie veilig en effectief kunnen thuiswerken? We gaan met alle plezier met je in gesprek. Bel ons via 0348 – 20 00 03 of stuur een bericht voor het maken van een afspraak. We beloven je een goed gesprek onder het genot van een kop koffie.

Ontvang altijd de laatste updates